måndag 27 maj 2013

Andy Warhol
Andy warhol är född i pittsburgh i pennsylvania han föddes 6 augusti 1928. Han var en amerikansk konstnär, grafiker och filmskapare. Han började läsa på hög skolan på 40-talet och senare efter det när han tagit examen så flyttade han till new york. På 50-talet så var andy en lyckad reklamtecknare som fick fina priser för sin grafik. Under hela sitt liv fortsatte han att teckna och måla. Han började måla mycket poträtt och målade mycket av kändisar. Andy Warhol dog 22 februari 1987 i New York. Andy Warhol är den konstnär som fick fram denna pop, kändis konsten.

Denna bilden inspirerade mig till den bilden jag själv målade som min pastisch.
                                 
Denna bilden har andy Warhol gjort och jag kan tänka mig att han ville göra en sådan för han gillade att måla av kändisar och han gillade att använda sig av starka färger. Denna bilden är fyra bilder i en och samma bild i olika starka färger av Marilyn Monroe. Denna bilden är en närbild på Marilyn Monroe som är målad i fyra olika färger. Jag tycker att denna bilden är en glad bild som visar Marilyn som ser rätt glad ut men framförallt dom glada starka färgerna. Jag vet inte om denna bilden var så jätte speciell för Andy för han har målat fler sådana bilder fast med andra kändisar. Men alla konstnärer har ju oftast en mening med sin bild som dom vill visa. Och jag kan tänka mig att Andy vill visa en glad bild men starka färger. Och han har en speciell stil på sina bilder som han nog vill  visa vem han är med. Och när man ser hans bilder så vill han nog att man skall tänka på honom och igenom att bara se en sådan bild med hans stil så ska man tänka på honom. Denna bilden visar mycket vad Andy som konstnär hade för stil när han målade. Denna bilden påverkar nog många människor till konsten, för konst är så mycket. Konst kan vara vad som helst som är fint och all konst är unik på sitt sätt och Andys unika sätt är just denna pop kändis konsten. När jag ser denna bilden så blir jag lite sugen på att måla på ungefär samma sätt, med mycket färg och modernt.
//Linn Hansson 9a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar